In uitvoering van de Europese Richtlijn Omgevingslawaai werden er nieuwe strategische geluidsbelastingkaarten opgemaakt voor de belangrijke infrastructuren. Deze nieuwe geluidsbelastingkaarten hebben als referentiejaar 2021 en werden op vrijdag 6 oktober 2023 door de Vlaamse Regering goedgekeurd.

De volgende datalagen zullen in de publieke Mercator zone vanaf maandag 9 oktober 2023 worden ontsloten, en zullen vanaf dan toegankelijk zijn voor het brede publiek:


  • Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lnight contouren (hh_spoor_lnight_2021_c)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren (hh_spoor_lden_2021_c)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke en aanvullende wegen Lnight contouren (hh_weg_aan_lnight_2021_c)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke en aanvullende wegen Lden contouren (hh_weg_aan_lden_2021_c)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren (hh_lucht_lnight_2021_c)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lden contouren (hh_lucht_lden_2021_c)




De metadatarecords van de oude strategische geluidsbelastingkaarten met referentiejaren 2011 en 2016 zullen publiek ontsloten blijven op Geopunt met alleen downloadpakketten. Maar de publieke service endpoints worden verwijderd. Deze service endpoints blijven wel beschikbaar in de Mercator interne zone. Concreet gaat het om de volgende data:


  • Strategische geluidsbelastingskaart 2016 belangrijke spoorwegen Lnight contouren (hh_spoor_lnight_2016)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2016 belangrijke spoorwegen Lden contouren (hh_spoor_lden_2016)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2016 belangrijke en aanvullende wegen Lnight contouren (hh_weg_aan_lnight_2016)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2016 belangrijke en aanvullende wegen Lden contouren (hh_weg_aan_lden_2016)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2016 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren (hh_lucht_lnight_2016)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2016 belangrijke luchthaven(s) Lden contouren (hh_lucht_lden_2016)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2011 belangrijke spoorwegen Lnight contouren (hh_spoor_lnight_2011)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2011 belangrijke spoorwegen Lden contouren (hh_spoor_lden_2011)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2011 belangrijke en aanvullende wegen Lnight contouren (hh_weg_aan_lnight_2011)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2011 belangrijke en aanvullende wegen Lden contouren (hh_weg_aan_lden_2011)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2011 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren (hh_lucht_lnight_2011)
  • Strategische geluidsbelastingskaart 2011 belangrijke luchthaven(s) Lden contouren (hh_lucht_lden_2011)


Deze nieuwe strategische geluidsbelastingkaarten werden met een nieuwe Europese rekenmethode berekend. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.



Meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten is terug te vinden in de metadata of kan verkregen worden bij de beheerder van deze data: afdeling BJO van Departement Omgeving ( bjo.omgeving@vlaanderen.be )




  • Geen labels