Naar aanleiding van de publicatie van de nieuwe strategische geluidsbelastingskaarten 2021 eind vorig jaar (zie Nieuwe strategische geluidsbelastingskaarten voor belangrijke wegen, spoorwegen en luchthaven (referentiejaar 2021)) is er ook een aanpassing gebeurd aan de laag Geluidsbelastingkaart vliegverkeer, internationale luchthavens - Lden-contouren - toestand 2016.

Het metadatarecord van de oude kaart zal publiek ontsloten blijven op Geopunt met alleen downloadpakketten maar de publieke service endpoints worden verwijderd. Deze service endpoints blijven wel beschikbaar in de Mercator interne zone.

Deze nieuwe strategische geluidsbelastingkaarten werden met een nieuwe Europese rekenmethode berekend. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.

  • Geen labels